Содержимое курса
Additional and Extra materials
Here you can find different useful links, books and worksheets
0/6
General physics
🎯 Learning Objectives
  • 3.3.4 Understand that, while momentum of a system is always conserved in interactions between objects, some change in kinetic energy may take place.
  • Define and differentiate between elastic and inelastic collisions.
  • Apply the principle of conservation of momentum to solve problems involving collisions.
  • Calculate kinetic energy changes in collisions.
  • Analyze real-world examples of elastic and inelastic collisions.
🗣️ Language Objectives
  • Students will be able to define key vocabulary terms related to collisions in English.
  • Students will be able to explain the concepts of elastic and inelastic collisions in English using appropriate scientific terminology.
  • Students will be able to discuss and compare momentum and kinetic energy in different types of collisions in English.
  • Students will be able to interpret and solve word problems related to collisions in English.
🔑 Key Terms / Негізгі терминдер / Ключевые термины
Here are some important terms for this lesson. Familiarize yourself with their meanings and translations.

English TermРусский переводҚазақша аудармасы
CollisionСтолкновениеСоқтығысу
Elastic CollisionУпругое столкновениеСерпімді соқтығысу
Inelastic CollisionНеупругое столкновениеСерпімсіз соқтығысу
Perfectly Inelastic CollisionАбсолютно неупругое столкновениеАбсолютті серпімсіз соқтығысу
MomentumИмпульс (количество движения)Импульс (қозғалыс мөлшері)
Kinetic EnergyКинетическая энергияКинетикалық энергия
Conservation of MomentumЗакон сохранения импульсаИмпульстің сақталу заңы
Conservation of Kinetic EnergyЗакон сохранения кинетической энергииКинетикалық энергияның сақталу заңы
SystemСистемаЖүйе
Isolated SystemИзолированная системаОқшауланған жүйе
🃏 Flashcards: Test Your Knowledge!
Use these flashcards to review the key terms. You can find many useful sets on Quizlet by searching for «Elastic and Inelastic Collisions Physics.» Example: Find or create a Quizlet set and embed it here using Quizlet’s embed feature, or provide a direct link. Search for Collision Flashcards on Quizlet Alternatively, you can embed a set like this (replace with actual embed code):

<!-- Example Quizlet Embed Code (replace with a real one) -->
<iframe src="https://quizlet.com/123456789/flashcards/embed?i=abcde&x=1jj1" height="500" width="100%" style="border:0;"></iframe>

Instructions for students: Go through the flashcards. Try to recall the definition before flipping the card. Use the different study modes Quizlet offers.

📖 Glossary / Глоссарий
Collision: An event in which two or more bodies ***-exert-*** forces on each other for a relatively short time.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Соқтығысу – екі немесе одан да көп денелер бір-біріне салыстырмалы түрде қысқа уақыт ішінде күш түсіретін оқиға. Русский: Столкновение – событие, при котором два или более тела воздействуют друг на друга силами в течение относительно короткого времени.
Elastic Collision: A collision in which both ***-momentum-*** and kinetic energy are conserved. The objects bounce off each other perfectly.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Серпімді соқтығысу – импульс те, кинетикалық энергия да сақталатын соқтығысу. Нысандар бір-бірінен мінсіз серпіледі. Русский: Упругое столкновение – столкновение, при котором сохраняются и импульс, и кинетическая энергия. Объекты идеально отскакивают друг от друга.
Inelastic Collision: A collision in which momentum is conserved, but ***-kinetic energy-*** is not conserved. Some kinetic energy is transformed into other forms of energy, such as heat or sound.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Серпімсіз соқтығысу – импульс сақталатын, бірақ кинетикалық энергия сақталмайтын соқтығысу. Кинетикалық энергияның бір бөлігі энергияның басқа түрлеріне, мысалы, жылу немесе дыбысқа айналады. Русский: Неупругое столкновение – столкновение, при котором импульс сохраняется, но кинетическая энергия не сохраняется. Часть кинетической энергии преобразуется в другие формы энергии, такие как тепло или звук.
Perfectly Inelastic Collision: A type of inelastic collision where the objects ***-stick together-*** after impact and move with a common final velocity. Maximum kinetic energy is lost in this type of collision (while still conserving momentum).
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Абсолютті серпімсіз соқтығысу – соққыдан кейін нысандар бір-біріне жабысып, ортақ соңғы жылдамдықпен қозғалатын серпімсіз соқтығысудың бір түрі. Бұл соқтығысу түрінде максималды кинетикалық энергия жоғалады (импульсті сақтай отырып). Русский: Абсолютно неупругое столкновение – тип неупругого столкновения, при котором объекты слипаются после удара и движутся с общей конечной скоростью. В таком типе столкновения теряется максимальное количество кинетической энергии (при сохранении импульса).
Momentum (p): A vector quantity defined as the product of an object’s ***-mass-*** (m) and its ***-velocity-*** (v). Formula: p = mv.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Импульс (p) – нысанның массасы (m) мен оның жылдамдығының (v) көбейтіндісі ретінде анықталатын векторлық шама. Формуласы: p = mv. Русский: Импульс (p) – векторная величина, определяемая как произведение массы объекта (m) на его скорость (v). Формула: p = mv.
Kinetic Energy (KE): The energy an object possesses due to its ***-motion-***. Formula: KE = 1/2 mv2.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Кинетикалық энергия (KE) – нысанның қозғалысына байланысты ие болатын энергиясы. Формуласы: KE = 1/2 mv2. Русский: Кинетическая энергия (KE) – энергия, которой обладает объект благодаря своему движению. Формула: KE = 1/2 mv2.
Conservation of Momentum: In an ***-isolated system-*** (a system with no external forces), the total momentum of the system remains constant before and after a collision.
Translation / Аударма / Перевод
Қазақша: Импульстің сақталу заңы – оқшауланған жүйеде (сыртқы күштер әсер етпейтін жүйе) соқтығысуға дейінгі және одан кейінгі жүйенің жалпы импульсі тұрақты болып қалады. Русский: Закон сохранения импульса – в изолированной системе (системе, на которую не действуют внешние силы) полный импульс системы остается постоянным до и после столкновения.
📚 Theory: Elastic and Inelastic Collisions
Content adapted from A-Level Physics resources (e.g., OpenStax, SaveMyExams). In physics, a ***-collision-*** is any event in which two or more bodies exert forces on each other in a relatively short time. Collisions can be broadly categorized into two main types: elastic and inelastic. Conservation of Momentum A fundamental principle governing all collisions in an ***-isolated system-*** (where no external forces like friction are acting) is the conservation of linear momentum. This means that the total momentum of the system before the collision is equal to the total momentum of the system after the collision. If we have two objects, 1 and 2, colliding: m1u1 + m2u2 = m1v1 + m2v2 Where:

  • m1, m2 are the masses of object 1 and object 2.
  • u1, u2 are the initial velocities of object 1 and object 2.
  • v1, v2 are the final velocities of object 1 and object 2.

Remember that ***-velocity-*** (and therefore momentum) is a vector quantity, so direction is important. In one-dimensional collisions, we can use positive and negative signs to indicate direction. Kinetic Energy in Collisions While momentum is always conserved in an isolated system, ***-kinetic energy-*** (KE) is not always conserved. The conservation (or lack thereof) of kinetic energy is what distinguishes elastic and inelastic collisions. Kinetic energy is calculated as: KE = 12mv2 Elastic Collisions An elastic collision is defined as a collision in which the total kinetic energy of the system is conserved. This means the total KE before the collision is equal to the total KE after the collision. 12m1u12 + 12m2u22 = 12m1v12 + 12m2v22 In an ideal elastic collision, no kinetic energy is ***-converted-*** into other forms of energy like heat, sound, or potential energy due to deformation. Examples include collisions between billiard balls (approximately elastic) or atoms. Inelastic Collisions An inelastic collision is one in which the total kinetic energy of the system is not conserved. Some kinetic energy is transformed into other forms of energy. However, momentum is still conserved. Total KEbefore ≠ Total KEafter (specifically, Total KEafter < Total KEbefore) Most real-world collisions are inelastic to some extent. For example, when two cars collide, some energy is lost as sound, and some is used to ***-deform-*** the car bodies (which can be considered a form of stored potential energy that is not recovered as kinetic energy). Perfectly Inelastic Collisions A perfectly inelastic collision (also known as a completely inelastic collision) is a special type of inelastic collision where the colliding objects ***-stick together-*** after impact and move with a common final velocity (vf). This type of collision results in the maximum possible loss of kinetic energy (consistent with momentum conservation). For a perfectly inelastic collision, the conservation of momentum equation becomes: m1u1 + m2u2 = (m1 + m2)vf Examples include a meteorite striking the Earth, or two lumps of clay colliding and sticking together. Coefficient of Restitution (e) (Advanced Concept — often covered in more detail later) The degree of elasticity of a collision can be quantified by the coefficient of restitution (e). It’s the ratio of the relative speed of separation to the relative speed of approach. e = (v2 — v1) / (u1 — u2)

  • For a perfectly elastic collision, e = 1.
  • For a perfectly inelastic collision, e = 0.
  • For other inelastic collisions, 0 < e < 1.
Теорияның қазақша аудармасы / Kazakh Translation of Theory
Физикада соқтығысу – бұл екі немесе одан да көп денелердің бір-біріне салыстырмалы түрде қысқа уақыт ішінде күш түсіретін кез келген оқиға. Соқтығысуларды жалпы екі негізгі түрге бөлуге болады: серпімді және серпімсіз. Импульстің сақталуы Оқшауланған жүйедегі (үйкеліс сияқты сыртқы күштер әсер етпейтін) барлық соқтығысуларды реттейтін негізгі принцип – сызықтық импульстің сақталуы. Бұл дегеніміз, соқтығысуға дейінгі жүйенің жалпы импульсі соқтығысудан кейінгі жүйенің жалпы импульсіне тең болады. Егер бізде 1 және 2 объектілері соқтығысса: m1u1 + m2u2 = m1v1 + m2v2 Мұндағы:

  • m1, m2 – 1-ші және 2-ші объектілердің массалары.
  • u1, u2 – 1-ші және 2-ші объектілердің бастапқы жылдамдықтары.
  • v1, v2 – 1-ші және 2-ші объектілердің соңғы жылдамдықтары.

Жылдамдық (және сәйкесінше импульс) векторлық шама екенін ұмытпаңыз, сондықтан бағыты маңызды. Бір өлшемді соқтығысуларда бағытты көрсету үшін оң және теріс таңбаларды қолдануға болады. Соқтығысулардағы кинетикалық энергия Оқшауланған жүйеде импульс әрқашан сақталғанымен, кинетикалық энергия (КЭ) әрқашан сақтала бермейді. Кинетикалық энергияның сақталуы (немесе сақталмауы) серпімді және серпімсіз соқтығысуларды ажыратады. Кинетикалық энергия былай есептеледі: KE = 12mv2 Серпімді соқтығысулар Серпімді соқтығысу – бұл жүйенің жалпы кинетикалық энергиясы сақталатын соқтығысу ретінде анықталады. Бұл дегеніміз, соқтығысуға дейінгі жалпы КЭ соқтығысудан кейінгі жалпы КЭ-ге тең. 12m1u12 + 12m2u22 = 12m1v12 + 12m2v22 Идеалды серпімді соқтығысуда кинетикалық энергия жылу, дыбыс немесе деформацияға байланысты потенциалдық энергия сияқты басқа энергия түрлеріне айналдырылмайды. Мысалдарға бильярд шарларының (шамамен серпімді) немесе атомдардың соқтығысулары жатады. Серпімсіз соқтығысулар Серпімсіз соқтығысу – бұл жүйенің жалпы кинетикалық энергиясы сақталмайтын соқтығысу. Кейбір кинетикалық энергия басқа энергия түрлеріне айналады. Алайда, импульс бәрібір сақталады. Жалпы КЭбастапқы ≠ Жалпы КЭсоңғы (нақтырақ айтқанда, Жалпы КЭсоңғы < Жалпы КЭбастапқы) Көптеген нақты өмірдегі соқтығысулар белгілі бір дәрежеде серпімсіз болып табылады. Мысалы, екі көлік соқтығысқанда, кейбір энергия дыбыс ретінде жоғалады, ал кейбірі көлік кузовтарын деформациялауға жұмсалады (бұл кинетикалық энергия ретінде қалпына келтірілмейтін сақталған потенциалдық энергияның бір түрі ретінде қарастырылуы мүмкін). Абсолютті серпімсіз соқтығысулар Абсолютті серпімсіз соқтығысу (толық серпімсіз соқтығысу деп те аталады) – бұл соқтығысатын объектілер соққыдан кейін бір-біріне жабысып, ортақ соңғы жылдамдықпен (vf) қозғалатын серпімсіз соқтығысудың ерекше түрі. Бұл соқтығысу түрі кинетикалық энергияның ең көп жоғалуына әкеледі (импульстің сақталуымен сәйкес). Абсолютті серпімсіз соқтығысу үшін импульстің сақталу теңдеуі былай болады: m1u1 + m2u2 = (m1 + m2)vf Мысалдарға Жерге соғылған метеорит немесе бір-біріне соғылып жабысып қалған екі саз кесегі жатады. Қалпына келтіру коэффициенті (e) (Тереңдетілген ұғым – көбінесе кейінірек толығырақ қарастырылады) Соқтығысудың серпімділік дәрежесін қалпына келтіру коэффициенті (e) арқылы сандық түрде анықтауға болады. Бұл ажыраудың салыстырмалы жылдамдығының жақындаудың салыстырмалы жылдамдығына қатынасы. e = (v2 — v1) / (u1 — u2)

  • Абсолютті серпімді соқтығысу үшін e = 1.
  • Абсолютті серпімсіз соқтығысу үшін e = 0.
  • Басқа серпімсіз соқтығысулар үшін 0 < e < 1.
Теория на русском языке / Russian Translation of Theory
В физике столкновение — это любое событие, при котором два или более тела воздействуют друг на друга силами в течение относительно короткого времени. Столкновения можно условно разделить на два основных типа: упругие и неупругие. Сохранение импульса Фундаментальным принципом, управляющим всеми столкновениями в изолированной системе (где не действуют внешние силы, такие как трение), является закон сохранения линейного импульса. Это означает, что полный импульс системы до столкновения равен полному импульсу системы после столкновения. Если сталкиваются два объекта, 1 и 2: m1u1 + m2u2 = m1v1 + m2v2 Где:

  • m1, m2 — массы объекта 1 и объекта 2.
  • u1, u2 — начальные скорости объекта 1 и объекта 2.
  • v1, v2 — конечные скорости объекта 1 и объекта 2.

Помните, что скорость (и, следовательно, импульс) является векторной величиной, поэтому направление важно. В одномерных столкновениях мы можем использовать положительные и отрицательные знаки для указания направления. Кинетическая энергия при столкновениях Хотя импульс всегда сохраняется в изолированной системе, кинетическая энергия (КЭ) сохраняется не всегда. Сохранение (или отсутствие сохранения) кинетической энергии — это то, что отличает упругие и неупругие столкновения. Кинетическая энергия рассчитывается как: KE = 12mv2 Упругие столкновения Упругое столкновение определяется как столкновение, при котором полная кинетическая энергия системы сохраняется. Это означает, что полная КЭ до столкновения равна полной КЭ после столкновения. 12m1u12 + 12m2u22 = 12m1v12 + 12m2v22 В идеальном упругом столкновении кинетическая энергия не преобразуется в другие формы энергии, такие как тепло, звук или потенциальная энергия из-за деформации. Примеры включают столкновения бильярдных шаров (приблизительно упругие) или атомов. Неупругие столкновения Неупругое столкновение — это столкновение, при котором полная кинетическая энергия системы не сохраняется. Часть кинетической энергии преобразуется в другие формы энергии. Однако импульс все равно сохраняется. Полная КЭдо ≠ Полная КЭпосле (точнее, Полная КЭпосле < Полная КЭдо) Большинство столкновений в реальном мире в той или иной степени неупругие. Например, при столкновении двух автомобилей часть энергии теряется в виде звука, а часть используется для деформации кузовов автомобилей (что можно рассматривать как форму накопленной потенциальной энергии, которая не восстанавливается как кинетическая энергия). Абсолютно неупругие столкновения Абсолютно неупругое столкновение (также известное как полностью неупругое столкновение) — это особый тип неупругого столкновения, при котором сталкивающиеся объекты слипаются после удара и движутся с общей конечной скоростью (vf). Этот тип столкновения приводит к максимально возможной потере кинетической энергии (в соответствии с сохранением импульса). Для абсолютно неупругого столкновения уравнение сохранения импульса принимает вид: m1u1 + m2u2 = (m1 + m2)vf Примеры включают падение метеорита на Землю или столкновение двух комков глины, которые слипаются. Коэффициент восстановления (e) (Продвинутое понятие — часто рассматривается более подробно позже) Степень упругости столкновения можно количественно оценить с помощью коэффициента восстановления (e). Это отношение относительной скорости разлета к относительной скорости сближения. e = (v2 — v1) / (u1 — u2)

  • Для абсолютно упругого столкновения e = 1.
  • Для абсолютно неупругого столкновения e = 0.
  • Для других неупругих столкновений 0 < e < 1.

Questions on the Theory:

  1. (Easy) What are the two main physical quantities discussed in relation to collisions?
    Answer
    Momentum and Kinetic Energy.
  2. (Medium) Explain the difference between an elastic and an inelastic collision in terms of kinetic energy.
    Answer
    In an elastic collision, total kinetic energy is conserved (KEbefore = KEafter). In an inelastic collision, total kinetic energy is not conserved; some kinetic energy is transformed into other forms of energy (KEafter < KEbefore).
  3. (Medium) A 2 kg ball moving at 5 m/s collides with a stationary 3 kg ball. They stick together after the collision. Is this collision elastic or inelastic? Why?
    Answer
    This is a perfectly inelastic collision. It’s inelastic because the objects stick together, which is a characteristic of perfectly inelastic collisions where maximum kinetic energy (consistent with momentum conservation) is lost. In such cases, kinetic energy is not conserved.
  4. (Hard — Critical Thinking) Imagine a scenario where two identical billiard balls collide head-on. Ball A is moving, and Ball B is stationary. After the collision, Ball A comes to a complete stop, and Ball B moves off with the initial velocity of Ball A. Could this collision be perfectly elastic? Justify your answer using the principles of conservation of momentum and kinetic energy. What would happen if the collision was inelastic?
    Answer
    Yes, this collision could be perfectly elastic. Momentum Conservation: Let mass be ‘m’, initial velocity of A be ‘u’, and final velocity of B be ‘v’. Initial momentum = mu + m(0) = mu. Final momentum = m(0) + mv. For momentum to be conserved, mu = mv, so u = v. This condition is met as described. Kinetic Energy Conservation (for elastic): Initial KE = 12mu2 + 0 = 12mu2. Final KE = 0 + 12mv2. Since u = v, Initial KE = Final KE. Thus, kinetic energy is conserved, and the collision is elastic. This specific outcome (moving object stops, stationary object moves off with initial velocity) is a classic example of an elastic head-on collision between two objects of equal mass. If the collision was inelastic: If the collision were inelastic, kinetic energy would not be conserved (KEfinal < KEinitial). This would mean that after the collision, Ball B would move off with a speed *less* than the initial speed of Ball A, and/or Ball A might not come to a complete stop but might rebound with a small velocity or continue moving forward slowly. Some energy would be lost to heat, sound, or deformation of the balls. In a perfectly inelastic collision, they would stick together and move with a common velocity less than ‘u’.
🧠 Exercises on Memorization of Terms
Complete the following sentences using the key terms from the lesson:

  1. A collision where kinetic energy is conserved is called an _______________ collision.
    Answer
    elastic
  2. The product of an object’s mass and its velocity is its _______________.
    Answer
    momentum
  3. In any collision within an isolated system, _______________ is always conserved.
    Answer
    momentum
  4. If two cars crash and crumple together, it is an example of an _______________ collision, likely a _______________ inelastic collision.
    Answer
    inelastic, perfectly
  5. The energy an object has due to its motion is called _______________.
    Answer
    kinetic energy

Match the term with its definition:

  1. Elastic Collision
  2. Inelastic Collision
  3. Momentum
  4. Perfectly Inelastic Collision

A) Objects stick together after collision. B) Kinetic energy is not conserved, but momentum is. C) Both momentum and kinetic energy are conserved. D) Mass times velocity.

Answers
1 — C 2 — B 3 — D 4 — A
📺 Video Explanation
Watch this video to get a visual understanding of elastic and inelastic collisions:
Description: This video from Bozeman Science explains elastic and inelastic collisions using examples and demonstrations. Further Watching — Similar Topics:

💡 Solved Examples / Есептердің шешуінің мысалдары / Примеры решения задач
Here are some examples of problems involving collisions. Example 1: Perfectly Inelastic Collision A 1000 kg car (Car A) traveling at 20 m/s collides head-on with a 1500 kg car (Car B) traveling at 10 m/s in the opposite direction. After the collision, the two cars stick together. What is their common velocity immediately after the collision?

Diagram of two cars colliding head-on Imagine Car A moving right (+20 m/s) and Car B moving left (-10 m/s).

Textual Pronunciation of Solution (English)Detailed Solution Steps (English)
Show Textual Pronunciation
First, define your system and coordinate system. Let’s say motion to the right is positive. Car A has mass m_A equals one thousand kilograms and initial velocity u_A equals plus twenty meters per second. Car B has mass m_B equals one thousand five hundred kilograms and initial velocity u_B equals minus ten meters per second (since it’s in the opposite direction). The collision is perfectly inelastic, so they stick together and move with a common final velocity, v_f. We use the conservation of momentum: Total initial momentum (P_initial) equals total final momentum (P_final). P_initial = m_A * u_A + m_B * u_B. P_final = (m_A + m_B) * v_f. Set P_initial equal to P_final and solve for v_f. Substitute the values: (1000 kg * 20 m/s) + (1500 kg * -10 m/s) = (1000 kg + 1500 kg) * v_f. Twenty thousand plus (minus fifteen thousand) equals two thousand five hundred times v_f. Five thousand equals two thousand five hundred times v_f. So, v_f equals five thousand divided by two thousand five hundred. v_f equals two meters per second. Since the value is positive, the wreckage moves to the right at 2 m/s.
Show Detailed Solution
Given:

  • Mass of Car A (mA) = 1000 kg
  • Initial velocity of Car A (uA) = +20 m/s (assuming right is positive)
  • Mass of Car B (mB) = 1500 kg
  • Initial velocity of Car B (uB) = -10 m/s (opposite direction)

The collision is perfectly inelastic, so the cars stick together and move with a common final velocity (vf). Principle: Conservation of Momentum Total initial momentum (Pinitial) = Total final momentum (Pfinal) Pinitial = mAuA + mBuB Pfinal = (mA + mB)vf Calculation: mAuA + mBuB = (mA + mB)vf (1000 kg)(20 m/s) + (1500 kg)(-10 m/s) = (1000 kg + 1500 kg)vf 20000 kg·m/s — 15000 kg·m/s = (2500 kg)vf 5000 kg·m/s = (2500 kg)vf vf = 5000 kg·m/s / 2500 kg vf = 2 m/s Answer: The common velocity of the two cars immediately after the collision is 2 m/s to the right (since the value is positive). Is kinetic energy conserved? Let’s check (optional for this problem, but good for understanding): KEinitial = 12mAuA2 + 12mBuB2 KEinitial = 12(1000)(20)2 + 12(1500)(-10)2 KEinitial = 12(1000)(400) + 12(1500)(100) KEinitial = 200000 J + 75000 J = 275000 J KEfinal = 12(mA + mB)vf2 KEfinal = 12(1000 + 1500)(2)2 KEfinal = 12(2500)(4) KEfinal = 5000 J Since KEinitial (275000 J) ≠ KEfinal (5000 J), kinetic energy is not conserved, as expected for an inelastic collision. A significant amount of KE was converted to other forms (heat, sound, deformation).


Example 2: Elastic Collision A 0.5 kg ball (Ball 1) moving at 4 m/s collides elastically and head-on with an identical 0.5 kg ball (Ball 2) that is initially at rest. What are the velocities of the two balls after the collision?

Diagram of two balls colliding, one initially at rest

Textual Pronunciation of Solution (English)Detailed Solution Steps (English)
Show Textual Pronunciation
For an elastic collision, both momentum and kinetic energy are conserved. Let m_1 and m_2 be the masses, u_1 and u_2 be the initial velocities, and v_1 and v_2 be the final velocities. Given: m_1 equals zero point five kilograms, u_1 equals four meters per second. m_2 equals zero point five kilograms, u_2 equals zero meters per second (at rest). Conservation of Momentum: m_1*u_1 + m_2*u_2 = m_1*v_1 + m_2*v_2. (0.5 * 4) + (0.5 * 0) = 0.5*v_1 + 0.5*v_2. 2 = 0.5*v_1 + 0.5*v_2. Multiply by 2: 4 = v_1 + v_2. (Equation 1) Conservation of Kinetic Energy: 0.5*m_1*u_1^2 + 0.5*m_2*u_2^2 = 0.5*m_1*v_1^2 + 0.5*m_2*v_2^2. Since masses are equal and 0.5 is common, we can simplify: u_1^2 + u_2^2 = v_1^2 + v_2^2. 4^2 + 0^2 = v_1^2 + v_2^2. 16 = v_1^2 + v_2^2. (Equation 2) Now we solve the system of equations. From Equation 1, v_1 = 4 — v_2. Substitute into Equation 2: 16 = (4 — v_2)^2 + v_2^2. 16 = 16 — 8*v_2 + v_2^2 + v_2^2. 0 = -8*v_2 + 2*v_2^2. 2*v_2^2 — 8*v_2 = 0. 2*v_2*(v_2 — 4) = 0. This gives two possible solutions for v_2: v_2 = 0 m/s or v_2 = 4 m/s. If v_2 = 0 m/s, then from Equation 1, v_1 = 4 m/s. This is the initial state (no collision), so we discard this. If v_2 = 4 m/s, then from Equation 1, v_1 = 4 — 4 = 0 m/s. So, after the collision, Ball 1 stops (v_1 = 0 m/s) and Ball 2 moves off with the initial velocity of Ball 1 (v_2 = 4 m/s). This is a classic result for an elastic head-on collision between two objects of equal mass.
Show Detailed Solution
Given:

  • Mass of Ball 1 (m1) = 0.5 kg
  • Initial velocity of Ball 1 (u1) = +4 m/s
  • Mass of Ball 2 (m2) = 0.5 kg
  • Initial velocity of Ball 2 (u2) = 0 m/s (at rest)

The collision is elastic, so both momentum and kinetic energy are conserved. 1. Conservation of Momentum: m1u1 + m2u2 = m1v1 + m2v2 (0.5 kg)(4 m/s) + (0.5 kg)(0 m/s) = (0.5 kg)v1 + (0.5 kg)v2 2 kg·m/s = 0.5v1 + 0.5v2 Dividing by 0.5: 4 = v1 + v2 (Equation 1) 2. Conservation of Kinetic Energy: 12m1u12 + 12m2u22 = 12m1v12 + 12m2v22 Since masses are equal (m1 = m2 = m) and 12 is common, we can simplify: u12 + u22 = v12 + v22 (4 m/s)2 + (0 m/s)2 = v12 + v22 16 = v12 + v22 (Equation 2) 3. Solve the system of equations: From Equation 1: v1 = 4 — v2 Substitute this into Equation 2: 16 = (4 — v2)2 + v22 16 = (16 — 8v2 + v22) + v22 16 = 16 — 8v2 + 2v22 0 = -8v2 + 2v22 2v22 — 8v2 = 0 2v2(v2 — 4) = 0 This gives two possible solutions for v2:

  • v2 = 0 m/s
  • v2 — 4 = 0 => v2 = 4 m/s

Case 1: If v2 = 0 m/s Substitute into Equation 1: v1 = 4 — 0 = 4 m/s. This solution (v1 = 4 m/s, v2 = 0 m/s) represents the initial state (no collision occurred), so it’s not the post-collision state we’re looking for. Case 2: If v2 = 4 m/s Substitute into Equation 1: v1 = 4 — 4 = 0 m/s. Answer: After the collision, Ball 1 comes to rest (v1 = 0 m/s), and Ball 2 moves off with a velocity of 4 m/s in the original direction of Ball 1. This is a characteristic result for a head-on elastic collision between two objects of equal mass: they exchange velocities.

🔬 Investigation Task: Collision Simulator
Explore elastic and inelastic collisions using an online simulator. The PhET Collision Lab is excellent for this. Access the simulator: PhET Collision Lab (If the direct embed doesn’t work in your CMS, use the link above.) Instructions:

  1. Select the «Explore 1D» or «Advanced» tab in the simulation.
  2. Set up scenarios for both elastic and inelastic collisions. You can adjust masses, initial velocities, and the elasticity (from 0 for perfectly inelastic to 1 for perfectly elastic).
  3. Observe the momentum and kinetic energy values before and after collisions. Check the «Show Values» and «Energy Diagram» options.

Investigation Questions:

  1. Scenario 1 (Elastic):
    • Set two balls of equal mass (e.g., m1=1kg, m2=1kg).
    • Give Ball 1 an initial velocity (e.g., 1 m/s) and Ball 2 an initial velocity of 0 m/s.
    • Set elasticity to 100% (elastic).
    • Run the simulation. What happens to the velocities of the balls after the collision? Is momentum conserved? Is kinetic energy conserved?
    Answer for Scenario 1
    After the collision, Ball 1 will come to rest (or nearly rest), and Ball 2 will move off with the initial velocity of Ball 1. This is the «exchange of velocities» typical for equal mass elastic collisions. Momentum is conserved. Kinetic energy is conserved.
  2. Scenario 2 (Perfectly Inelastic):
    • Use the same masses and initial velocities as Scenario 1.
    • Set elasticity to 0% (perfectly inelastic — they will stick together).
    • Run the simulation. What is the final velocity of the combined mass? Is momentum conserved? Is kinetic energy conserved? Compare the final kinetic energy to the initial kinetic energy.
    Answer for Scenario 2
    The two balls will stick together and move with a common final velocity. This final velocity will be half of the initial velocity of Ball 1 (if masses are equal, v_final = u1/2). Momentum is conserved. Kinetic energy is NOT conserved; the final kinetic energy will be significantly less than the initial kinetic energy (specifically, half of the initial KE if masses are equal and one was initially at rest).
  3. Scenario 3 (Unequal Masses, Elastic):
    • Set Ball 1 to be much heavier than Ball 2 (e.g., m1=2kg, m2=0.5kg).
    • Give Ball 1 an initial velocity (e.g., 1 m/s) and Ball 2 an initial velocity of 0 m/s.
    • Set elasticity to 100%.
    • Describe the motion of both balls after the collision.
    Answer for Scenario 3
    The heavier Ball 1 will continue moving in the same direction but with a reduced speed. The lighter Ball 2 will move off in the same direction as Ball 1 but with a speed greater than the initial speed of Ball 1. Momentum and kinetic energy are conserved.
  4. Scenario 4 (Unequal Masses, Ball 1 lighter, Elastic):
    • Set Ball 1 to be much lighter than Ball 2 (e.g., m1=0.5kg, m2=2kg).
    • Give Ball 1 an initial velocity (e.g., 1 m/s) and Ball 2 an initial velocity of 0 m/s.
    • Set elasticity to 100%.
    • Describe the motion of both balls after the collision.
    Answer for Scenario 4
    The lighter Ball 1 will bounce back (reverse direction). The heavier Ball 2 will move forward slowly in the original direction of Ball 1. Momentum and kinetic energy are conserved.
🤝 Pair/Group Work Activity
Activity: Collision Concept Sort & Discuss Platform Suggestion: Use a collaborative tool like Google Jamboard/Slides, or a physical whiteboard/poster if in person. Alternatively, use a Quizizz team game or a LearningApps sorting activity. Task:

  1. Create Categories: As a group, create three main categories:
    • Always True for All Collisions (in an isolated system)
    • True for Elastic Collisions Only
    • True for Inelastic Collisions Only (or more prominent in inelastic)
  2. Sort Statements/Concepts: Provide students with a list of statements or concepts related to collisions (or have them brainstorm). They need to discuss and place each statement/concept into the correct category.Example Statements:
    • Momentum is conserved.
    • Kinetic energy is conserved.
    • Objects stick together.
    • Objects bounce apart.
    • Some energy is converted to heat/sound.
    • Total energy is conserved (though KE might not be).
    • Equation: m1u1 + m2u2 = m1v1 + m2v2 applies.
    • Equation: KEinitial = KEfinal applies.
    • Coefficient of restitution is 1.
    • Coefficient of restitution is 0.
    • Coefficient of restitution is between 0 and 1.
    • A car crash.
    • Billiard balls colliding (ideally).
  3. Discuss and Justify: For each placement, the group should discuss why they chose that category and be prepared to justify their reasoning.

Alternative Online Tools:

  • LearningApps.org: Create a «Group Assignment» or «Matching Pairs» activity. Example: Similar sorting idea (you’d need to create one for collisions). Search for «collisions» or «momentum» on LearningApps.
  • Quizizz: Create a «Team» quiz where questions require students to classify collision types or properties.
  • GoConqr: Create a mind map or flashcard deck for collaborative review.

You will need to create the specific activity on your chosen platform.

✍️ Individual Work: Structured Questions
Answer the following questions. Show all your working where calculations are required.

  1. Analysis & Calculation: A 2.0 kg block of wood slides across a frictionless surface at 5.0 m/s. A 0.01 kg (10 g) bullet is fired into the block and embeds itself. The block and bullet then move together at 2.0 m/s. a) Calculate the initial momentum of the block and the initial momentum of the bullet (you’ll need to find the bullet’s initial speed). b) Calculate the total kinetic energy of the system before the collision. c) Calculate the total kinetic energy of the system after the collision. d) Was this collision elastic or inelastic? Justify your answer quantitatively. How much energy was transformed?
    Answer
    Let mw = 2.0 kg (wood), uw = 5.0 m/s. Let mb = 0.01 kg (bullet), ub = initial speed of bullet. Let vf = 2.0 m/s (final common speed). a) Initial momentum & bullet’s initial speed: Total initial momentum = Total final momentum mwuw + mbub = (mw + mb)vf (2.0 kg)(5.0 m/s) + (0.01 kg)ub = (2.0 kg + 0.01 kg)(2.0 m/s) 10.0 kg·m/s + 0.01ub = (2.01 kg)(2.0 m/s) 10.0 + 0.01ub = 4.02 0.01ub = 4.02 — 10.0 0.01ub = -5.98 ub = -5.98 / 0.01 = -598 m/s. The negative sign indicates the bullet was fired in the opposite direction to the block’s initial motion for them to slow down to 2 m/s in the original direction of the block. If we assume they move in the same direction initially and the final speed is still 2.0 m/s in that direction, this problem setup is unusual as the bullet would need to slow the block. Let’s re-evaluate the question’s intent. Re-interpretation: Assume the bullet is fired into the block, and they move *together*. The question implies the block is already moving. If the final speed is less than the block’s initial speed, the bullet must have been fired from behind, slowing it, or from the front. Let’s assume the bullet is fired *into* the block from behind, in the same direction. Corrected approach assuming bullet fired into a moving block, and they move together. If the final speed (2 m/s) is in the same direction as the initial block speed (5 m/s), the bullet must have been fired from behind and its momentum contribution was negative relative to the block if it slowed it down, or it was fired from the front. This is tricky. Let’s assume the bullet is fired into the block and they move off together. The most common scenario is a bullet hitting a stationary block, or a moving block being hit such that their combined speed is different. Given the wording, let’s assume the bullet is fired *into* the block, and the final speed is in the direction of the block’s initial movement. Let’s assume the question meant the bullet is fired in the same direction as the block’s motion. mwuw + mbub = (mw + mb)vf (2.0 kg)(5.0 m/s) + (0.01 kg)ub = (2.01 kg)(2.0 m/s) 10 + 0.01ub = 4.02 0.01ub = 4.02 — 10 = -5.98 ub = -598 m/s. This means the bullet was fired in the opposite direction to the block’s motion. Initial momentum of block: Pw = mwuw = (2.0 kg)(5.0 m/s) = 10.0 kg·m/s. Initial momentum of bullet: Pb = mbub = (0.01 kg)(-598 m/s) = -5.98 kg·m/s. (The bullet’s initial speed was 598 m/s in the direction opposite to the block’s initial motion). b) Initial KE: KEinitial = 12mwuw2 + 12mbub2 KEinitial = 12(2.0)(5.0)2 + 12(0.01)(-598)2 KEinitial = 25 J + 12(0.01)(357604) J KEinitial = 25 J + 1788.02 J = 1813.02 J c) Final KE: KEfinal = 12(mw + mb)vf2 KEfinal = 12(2.01 kg)(2.0 m/s)2 KEfinal = 12(2.01)(4) J = 4.02 J d) Elastic or Inelastic? Since KEinitial (1813.02 J) ≠ KEfinal (4.02 J), the collision is inelastic. Specifically, KEfinal < KEinitial. Energy transformed = KEinitial — KEfinal = 1813.02 J — 4.02 J = 1809 J. This energy was transformed into heat, sound, and deformation of the wood and bullet.
  2. Synthesis & Design: You are designing a safety bumper for a new type of go-kart. The go-kart has a mass of 150 kg. The bumper needs to absorb energy during a collision. Describe how the principles of inelastic collisions would be applied in the design of this bumper. What material properties would be desirable for the bumper to maximize energy absorption? Why is it preferable for the bumper to facilitate an inelastic collision rather than an elastic one in a crash scenario?
    Answer
    Principles of Inelastic Collisions: The bumper would be designed to make collisions as inelastic as possible. This means that during an impact, a significant portion of the kinetic energy of the collision should be converted into other forms of energy, primarily heat and permanent deformation of the bumper material, rather than being conserved as kinetic energy (which would cause the go-kart to bounce back significantly). Material Properties: Desirable properties for the bumper material to maximize energy absorption include: 1. Ductility/Malleability: The material should be able to deform significantly without fracturing. This deformation process absorbs energy. 2. High Hysteresis: Materials with high internal damping or hysteresis will dissipate more energy as heat when they are deformed and then attempt to return to their original shape (though for a bumper, permanent deformation is often part of the design). 3. Crushability: Materials designed to crumple or crush in a controlled manner (like crumple zones in cars) are effective at absorbing large amounts of kinetic energy. 4. Low Coefficient of Restitution: This directly relates to the inelasticity of the collision. A material that doesn’t «bounce back» much is preferred. Examples could include certain polymers, composites, or engineered metal structures designed to crumple. Why Inelastic is Preferable: In a crash scenario, an inelastic collision is preferable for a safety bumper for several reasons: 1. Reduced Rebound: An elastic collision would cause the go-kart to bounce off the obstacle with a significant portion of its initial speed (or transfer significant momentum causing a large change in its own velocity if it hits a stationary object). This rebound can lead to secondary collisions or loss of control. An inelastic collision minimizes this bounce. 2. Energy Dissipation: The primary purpose of the bumper is to protect the occupant and the go-kart structure. By deforming and converting kinetic energy into other forms, the bumper reduces the peak forces experienced by the go-kart and its occupant during the impact. This extends the time over which the change in momentum occurs, thereby reducing the average force (Impulse-Momentum Theorem: FΔt = Δp). 3. Minimizing Injury: By absorbing energy and reducing peak forces, an inelastic bumper system helps to reduce the accelerations (or decelerations) experienced by the driver, lowering the risk of injury. Essentially, an inelastic bumper «sacrifices» itself to protect the more valuable components (driver and main chassis).
  3. Critical Evaluation: A student claims that if two objects collide and come to a complete stop, momentum has not been conserved because the final momentum is zero. Critically evaluate this statement. Under what conditions, if any, could this scenario (two objects colliding and both stopping) be consistent with the law of conservation of momentum? What about kinetic energy in such a scenario?
    Answer
    The student’s claim that momentum has not been conserved simply because the final momentum is zero is incorrect. The law of conservation of momentum states that the total momentum of an isolated system remains constant. If the total initial momentum of the system was zero, then a final total momentum of zero is perfectly consistent with conservation of momentum. Conditions for consistency with Conservation of Momentum: This scenario (two objects colliding and both stopping, so v1_final = 0 and v2_final = 0) can be consistent with the conservation of momentum if the total initial momentum of the system was also zero. Total initial momentum = m1u1 + m2u2. Total final momentum = m1(0) + m2(0) = 0. For momentum to be conserved, m1u1 + m2u2 = 0. This means the initial momenta of the two objects must have been equal in magnitude but opposite in direction. For example:
    • Object 1 (mass m1) moving with velocity u1 to the right.
    • Object 2 (mass m2) moving with velocity u2 to the left.
    • If m1u1 = -m2u2 (i.e., their momenta are equal and opposite), then the total initial momentum is zero.

    If they then collide and both come to a stop, momentum is conserved. Kinetic Energy in such a scenario: If both objects come to a complete stop, their final kinetic energy is zero (KEfinal = 12m1(0)2 + 12m2(0)2 = 0). However, their initial kinetic energy would have been: KEinitial = 12m1u12 + 12m2u22. Since u1 and u2 must be non-zero for them to be moving initially, KEinitial > 0. Since KEinitial > 0 and KEfinal = 0, kinetic energy is not conserved. This means such a collision must be perfectly inelastic. All the initial kinetic energy is transformed into other forms of energy (heat, sound, deformation). Conclusion: The scenario is possible and consistent with conservation of momentum if the initial total momentum was zero. However, it would always be a perfectly inelastic collision because all kinetic energy would be lost.

  4. Application & Analysis: In many sports, like tennis or golf, players try to achieve a collision that is as elastic as possible between their racket/club and the ball. Why is this desirable? Consider what happens to the speed of the ball and the energy transfer. Now, consider a different scenario: a catcher in baseball catching a fast pitch. Is it more desirable for the catcher’s mitt to facilitate an elastic or an inelastic collision? Explain your reasoning.
    Answer
    Tennis/Golf (Elastic Collision Desired): In sports like tennis or golf, an elastic collision is desirable because the goal is to maximize the speed of the ball after impact, and to efficiently transfer energy from the player (via the racket/club) to the ball. 1. Maximizing Ball Speed: In a perfectly elastic collision, kinetic energy is conserved. If the racket/club head has a high velocity and transfers its momentum and energy efficiently, the ball will leave with a high velocity. The coefficient of restitution (e) is close to 1 for these interactions. A higher ‘e’ means a greater outgoing relative speed for a given incoming relative speed. 2. Efficient Energy Transfer: Players want as much of the energy they put into their swing to be transferred to the ball as kinetic energy. If the collision were significantly inelastic, a large portion of this energy would be lost as heat or deformation of the ball/racket strings, resulting in a slower ball. Essentially, players want the ball to «bounce» off the racket/club with maximum possible speed. Baseball Catcher (Inelastic Collision Desired): For a catcher in baseball catching a fast pitch, it is more desirable for the catcher’s mitt to facilitate an inelastic collision. 1. Minimizing Rebound (Ball Control): The primary goal of the catcher is to securely catch the ball and prevent it from bouncing out of the mitt. An elastic collision would cause the ball to rebound with significant speed, making it very difficult to control and catch. An inelastic collision (ideally perfectly inelastic, where e=0 or close to it) ensures the ball «sticks» in the mitt or has minimal bounce. 2. Absorbing Energy (Reducing Sting/Injury): A fast pitch carries a lot of kinetic energy. The catcher’s mitt is designed to absorb this energy over a slightly extended period and larger area. The padding in the mitt deforms, converting the ball’s kinetic energy into heat and sound. This reduces the impact force felt by the catcher’s hand (F = Δp/Δt; by increasing Δt through padding and «giving» with the catch, F is reduced). If the collision were elastic, the full force of the abrupt change in momentum would be more directly transferred to the hand, causing pain and potential injury. 3. Preventing Pass Balls/Wild Pitches: Securely catching the ball prevents it from getting past the catcher, which can allow runners to advance. The mitt acts as a shock absorber, making the collision as inelastic as possible to ensure the ball is caught and the impact force on the hand is minimized.
  5. Derivation & Interpretation (Advanced): For a one-dimensional elastic collision between two objects of mass m1 and m2, with initial velocities u1 and u2, the final velocities v1 and v2 can be expressed as: v1 = ((m1-m2)/(m1+m2))u1 + ((2m2)/(m1+m2))u2 v2 = ((2m1)/(m1+m2))u1 + ((m2-m1)/(m1+m2))u2 a) Consider the special case where m1 = m2. Simplify the equations and interpret the result. Does this match your understanding from simpler examples? b) Consider the special case where m2 is very large (like a wall, m2 → ∞) and is initially at rest (u2 = 0). What happens to v1 (the velocity of m1 after collision)? Interpret this result. c) Consider the special case where m1 is very large (m1 → ∞) moving with u1, and it hits a very small stationary mass m2 (u2 = 0). What is the final velocity v2 of the small mass? Interpret this.
    Answer
    a) Special Case: m1 = m2 = m Substitute m1 = m and m2 = m into the equations: For v1: v1 = ((m-m)/(m+m))u1 + ((2m)/(m+m))u2 v1 = (0/(2m))u1 + (2m/(2m))u2 v1 = 0 * u1 + 1 * u2 v1 = u2 For v2: v2 = ((2m)/(m+m))u1 + ((m-m)/(m+m))u2 v2 = (2m/(2m))u1 + (0/(2m))u2 v2 = 1 * u1 + 0 * u2 v2 = u1 Interpretation: When two objects of equal mass collide elastically in one dimension, they exchange velocities. The final velocity of the first object becomes the initial velocity of the second object, and the final velocity of the second object becomes the initial velocity of the first object. This matches our understanding from simpler examples, such as one billiard ball hitting an identical stationary billiard ball (where u2=0, so v1=0 and v2=u1 – the first ball stops, the second moves off with the first’s initial velocity). b) Special Case: m2 → ∞ (massive wall), u2 = 0 We look at the equation for v1: v1 = ((m1-m2)/(m1+m2))u1 + ((2m2)/(m1+m2))u2 Since u2 = 0, the second term is zero. v1 = ((m1-m2)/(m1+m2))u1 Now, let m2 → ∞. We can divide the numerator and denominator by m2: v1 = ((m1/m2 — 1)/(m1/m2 + 1))u1 As m2 → ∞, m1/m2 → 0. So, v1 ≈ ((0 — 1)/(0 + 1))u1 v1 ≈ -u1 Interpretation: When a smaller mass m1 collides elastically with a very massive stationary object (like a wall), the smaller mass rebounds with the same speed but in the opposite direction. Its velocity is reversed. This makes sense, as the massive object will barely move, and to conserve kinetic energy and momentum, the smaller object must bounce back. c) Special Case: m1 → ∞ (massive object), u1, hits stationary m2 (small), u2 = 0 We look at the equation for v2: v2 = ((2m1)/(m1+m2))u1 + ((m2-m1)/(m1+m2))u2 Since u2 = 0, the second term is zero. v2 = ((2m1)/(m1+m2))u1 Now, let m1 → ∞. We can divide the numerator and denominator by m1: v2 = (2 / (1 + m2/m1))u1 As m1 → ∞, m2/m1 → 0. So, v2 ≈ (2 / (1 + 0))u1 v2 ≈ 2u1 Interpretation: When a very massive object m1 (moving with velocity u1) collides elastically with a very small stationary mass m2, the small mass m2 will move off with approximately twice the velocity of the incoming massive object. The massive object m1 will continue with nearly its original velocity (v1 ≈ u1, which can be seen by applying the same limit to the v1 equation: v1 = ((m1-m2)/(m1+m2))u1 ≈ (m1/m1)u1 = u1 as m2 is negligible). This is like a bowling ball hitting a ping pong ball; the ping pong ball flies off at a much greater speed (relative to its initial state).
🔗 Useful Links & Further Reading
🤔 Lesson Reflection / Сабақ бойынша рефлексия / Рефлексия по уроку
Take a few moments to reflect on what you’ve learned in this lesson.

  • What are the three most important things you learned about elastic and inelastic collisions today?
  • What is one thing that still confuses you or that you would like to learn more about?
  • How can you apply the concepts of momentum and energy conservation in collisions to real-world situations you observe? Give an example.
  • On a scale of 1 (not confident) to 5 (very confident), how confident do you feel in solving problems involving elastic and inelastic collisions? What can you do to improve your confidence?

Write down your thoughts or discuss with a partner.

Қазақша рефлексия сұрақтары / Kazakh Reflection Questions
  • Бүгінгі сабақта серпімді және серпімсіз соқтығысулар туралы үйренген ең маңызды үш нәрсе қандай?
  • Сізді әлі де шатастыратын немесе көбірек білгіңіз келетін бір нәрсе не?
  • Соқтығысулардағы импульс пен энергияның сақталу заңдарын сіз байқайтын нақты өмірлік жағдайларға қалай қолдана аласыз? Мысал келтіріңіз.
  • 1 (сенімсіз) ден 5 (өте сенімді) шкаласы бойынша, серпімді және серпімсіз соқтығысуларға қатысты есептерді шешуде өзіңізді қаншалықты сенімді сезінесіз? Сенімділігіңізді арттыру үшін не істей аласыз?
Вопросы для рефлексии на русском языке / Russian Reflection Questions
  • Какие три самые важные вещи вы узнали сегодня об упругих и неупругих столкновениях?
  • Что одно до сих пор вас смущает или о чем вы хотели бы узнать больше?
  • Как вы можете применить концепции сохранения импульса и энергии при столкновениях к реальным ситуациям, которые вы наблюдаете? Приведите пример.
  • По шкале от 1 (не уверен) до 5 (очень уверен), насколько уверенно вы себя чувствуете в решении задач, связанных с упругими и неупругими столкновениями? Что вы можете сделать, чтобы повысить свою уверенность?
🎯 Оқу мақсаттары
  • 3.3.4 Жүйенің импульсі объектілер арасындағы өзара әрекеттесулерде әрдайым сақталатынын, бірақ кинетикалық энергияда кейбір өзгерістер болуы мүмкін екенін түсіну.
  • Серпімді және серпімсіз соқтығыстарды анықтау және ажырату.
  • Соқтығыстарға қатысты импульстің сақталу заңын есептер шығаруда қолдану.
  • Соқтығыстардағы кинетикалық энергия өзгерістерін есептеу.
  • Серпімді және серпімсіз соқтығыстардың нақты өмірдегі мысалдарын талдау.
🗣️ Тілдік мақсаттар
  • Оқушылар соқтығыстарға қатысты негізгі сөздерді қазақ тілінде анықтай алады.
  • Оқушылар серпімді және серпімсіз соқтығыстар ұғымдарын ағылшын тілінде ғылыми терминдерді қолдана отырып түсіндіре алады.
  • Оқушылар әртүрлі соқтығыстардағы импульс пен кинетикалық энергияны ағылшын тілінде салыстырып, талқылай алады.
  • Оқушылар соқтығыстарға қатысты мәтіндік есептерді ағылшын тілінде түсініп, шығара алады.

Теория бойынша сұрақтар:

  1. (Оңай) Соқтығыстарға қатысты қарастырылатын екі негізгі физикалық шама қандай?
    Жауап
    Импульс және кинетикалық энергия.
  2. (Орташа) Кинетикалық энергия тұрғысынан серпімді және серпімсіз соқтығыстардың айырмашылығын түсіндіріңіз.
    Жауап
    Серпімді соқтығыста толық кинетикалық энергия сақталады (KEалдында = KEкейін). Серпімсіз соқтығыста толық кинетикалық энергия сақталмайды; кинетикалық энергияның бір бөлігі басқа энергия түрлеріне айналады (KEкейін < KEалдында).
  3. (Орташа) 2 кг массадағы шар 5 м/с жылдамдықпен қозғалып, тыныштықта тұрған 3 кг шарға соғылады. Соқтығысқаннан кейін олар бірге қозғалады. Бұл соқтығыс серпімді ме, әлде серпімсіз бе? Неліктен?
    Жауап
    Бұл — толық серпімсіз соқтығыс. Себебі объектілер бірігіп қалады, бұл серпімсіз соқтығыстардың белгісі, мұнда кинетикалық энергияның барынша көп бөлігі (импульстың сақталуымен) жоғалады. Мұндай жағдайда кинетикалық энергия сақталмайды.
  4. (Қиын – сыни ойлау) Екі бірдей бильярд шары бір-бірімен қарсы бағытта соқтығысады деп елестетіңіз. A шары қозғалады, B шары тыныштықта. Соқтығысқаннан кейін A шары толық тоқтайды, B шары A-ның бастапқы жылдамдығымен қозғалады. Бұл соқтығыс толық серпімді болуы мүмкін бе? Импульс пен кинетикалық энергияның сақталу принципін қолданып, жауабыңызды негіздеңіз. Егер соқтығыс серпімсіз болса, не болар еді?
    Жауап
    Иә, бұл соқтығыс толық серпімді болуы мүмкін. Импульстың сақталуы: Масса ‘m’, A-ның бастапқы жылдамдығы ‘u’, B-ның соңғы жылдамдығы ‘v’ болсын. Бастапқы импульс = mu + m(0) = mu. Соңғы импульс = m(0) + mv. Импульс сақталу үшін mu = mv, яғни u = v. Бұл шарт орындалады. Кинетикалық энергияның сақталуы (серпімді үшін): Бастапқы KE = 12mu2 + 0 = 12mu2. Соңғы KE = 0 + 12mv2. u = v болғандықтан, бастапқы және соңғы KE тең. Демек, кинетикалық энергия сақталады және соқтығыс серпімді болады. Бұл — екі бірдей массасы бар денелердің серпімді соқтығысының классикалық мысалы. Егер соқтығыс серпімсіз болса: Кинетикалық энергия сақталмайды (KEfinal < KEinitial). Бұл жағдайда B шары A-ның бастапқы жылдамдығынан аз жылдамдықпен қозғалады және/немесе A шары толық тоқтамай, баяу қозғалысын жалғастыруы мүмкін. Кинетикалық энергияның бір бөлігі жылу, дыбыс немесе деформацияға кетеді. Толық серпімсіз соқтығыста олар бірігіп, u-дан аз ортақ жылдамдықпен қозғалады.
[/su_box]
🧠 Терминдерді есте сақтау жаттығулары
Мына сөйлемдерді сабақтағы негізгі терминдерді қолданып толықтырыңыз:

  1. Кинетикалық энергия сақталатын соқтығыс _______________ соқтығыс деп аталады.
    Жауап
    серпімді
  2. Объектінің массасы мен жылдамдығының көбейтіндісі — оның _______________.
    Жауап
    импульсі
  3. Жабық жүйедегі кез келген соқтығыста _______________ әрдайым сақталады.
    Жауап
    импульс
  4. Екі көлік соғылып, бірігіп қалса, бұл — _______________ соқтығыстың, яғни _______________ серпімсіз соқтығыстың мысалы.
    Жауап
    серпімсіз, толық
  5. Объектінің қозғалысына байланысты энергиясы _______________ деп аталады.
    Жауап
    кинетикалық энергия

Терминдерді анықтамасымен сәйкестендіріңіз:

  1. Серпімді соқтығыс
  2. Серпімсіз соқтығыс
  3. Импульс
  4. Толық серпімсіз соқтығыс

A) Соқтығысқаннан кейін объектілер бірігіп қалады. B) Кинетикалық энергия сақталмайды, бірақ импульс сақталады. C) Импульс пен кинетикалық энергия екеуі де сақталады. D) Масса мен жылдамдықтың көбейтіндісі.

Жауаптар
1 — C 2 — B 3 — D 4 — A
📺 Видео түсіндірме
Бұл видеоны қарап, серпімді және серпімсіз соқтығыстарды визуалды түрде түсініңіз:
Сипаттама: Бұл Bozeman Science видеосында серпімді және серпімсіз соқтығыстар мысалдармен және тәжірибелермен түсіндіріледі. Қосымша көруге — осы тақырыптағы видеолар:

💡 Есептердің шешуінің мысалдары / Solved Examples / Примеры решения задач
Мұнда соқтығыстарға қатысты есептердің мысалдары берілген. Мысал 1: Толық серпімсіз соқтығыс 1000 кг массадағы (A) көлік 20 м/с жылдамдықпен, ал 1500 кг массадағы (B) көлік қарама-қарсы бағытта 10 м/с жылдамдықпен қозғалады. Соқтығысқаннан кейін екі көлік бірігіп қалады. Олардың соқтығысудан кейінгі бірлескен жылдамдығы қандай болады?

Екі көліктің қарсы бағытта соқтығысуының диаграммасы A көлігі оңға қарай (+20 м/с), B көлігі солға қарай (-10 м/с) қозғалады деп елестетіңіз.

Шешімнің мәтіндік оқылуы (Kaz)Толық шешім қадамдары (Kaz)
Мәтіндік оқылымды көрсету
Алдымен жүйеңізді және координаталық жүйені анықтаңыз. Оңға қозғалысты оң бағыт деп алайық. A көлігінің массасы m_A = 1000 кг, бастапқы жылдамдығы u_A = +20 м/с. B көлігінің массасы m_B = 1500 кг, бастапқы жылдамдығы u_B = -10 м/с (қарсы бағытта). Бұл толық серпімсіз соқтығыс, сондықтан олар бірге қозғалып, ортақ соңғы жылдамдықпен (v_f) кетеді. Импульстың сақталу заңын қолданамыз: Бастапқы толық импульс (P_initial) = Соңғы толық импульс (P_final). P_initial = m_A * u_A + m_B * u_B, P_final = (m_A + m_B) * v_f. Екі импульсті теңестіріп, v_f-ті табамыз. Сандарды қойсақ: (1000 кг * 20 м/с) + (1500 кг * -10 м/с) = (1000 кг + 1500 кг) * v_f. Жиырма мың плюс (минус он бес мың) = екі мың бес жүз v_f. Бес мың = 2500*v_f. v_f = 5000 / 2500 = 2 м/с. Мән оң болғандықтан, қалдық оңға қарай 2 м/с жылдамдықпен қозғалады.
Толық шешімді көрсету
Берілгені:

  • A көлігінің массасы (mA) = 1000 кг
  • A көлігінің бастапқы жылдамдығы (uA) = +20 м/с (оң бағыт)
  • B көлігінің массасы (mB) = 1500 кг
  • B көлігінің бастапқы жылдамдығы (uB) = -10 м/с (қарсы бағыт)

Бұл толық серпімсіз соқтығыс, сондықтан көліктер бірігіп ортақ жылдамдықпен қозғалады (vf). Принцип: Импульстың сақталу заңы Бастапқы толық импульс (Pinitial) = Соңғы толық импульс (Pfinal) Pinitial = mAuA + mBuB Pfinal = (mA + mB)vf Есептеу: mAuA + mBuB = (mA + mB)vf (1000 кг)(20 м/с) + (1500 кг)(-10 м/с) = (1000 кг + 1500 кг)vf 20000 кг·м/с — 15000 кг·м/с = (2500 кг)vf 5000 кг·м/с = (2500 кг)vf vf = 5000 кг·м/с / 2500 кг = 2 м/с Жауабы: Екі көліктің соқтығыстан кейінгі ортақ жылдамдығы оңға қарай 2 м/с (мән оң болғандықтан). Кинетикалық энергия сақтала ма? (Бұл есеп үшін міндетті емес, бірақ түсіну үшін пайдалы): KEалдында = 12mAuA2 + 12mBuB2 KEалдында = 12(1000)(20)2 + 12(1500)(-10)2 KEалдында = 12(1000)(400) + 12(1500)(100) KEалдында = 200000 Дж + 75000 Дж = 275000 Дж KEкейін = 12(mA + mB)vf2 KEкейін = 12(2500)(2)2 = 12(2500)(4) = 5000 Дж KEалдында (275000 Дж) ≠ KEкейін (5000 Дж), яғни кинетикалық энергия сақталмайды, бұл серпімсіз соқтығысқа тән. КЭ-ның едәуір бөлігі жылу, дыбыс, деформацияға жұмсалды.


Нұсқаулар:

  1. Симуляциядан «Explore 1D» немесе «Advanced» қойындысын таңдаңыз.
  2. Серпімді және серпімсіз соқтығыстар үшін сценарийлер құрыңыз. Массаларды, бастапқы жылдамдықтарды және серпімділікті (0 — толық серпімсізден 1 — толық серпімдіге дейін) өзгерте аласыз.
  3. Соқтығысқа дейін және кейінгі импульс пен кинетикалық энергия мәндеріне назар аударыңыз. «Show Values» және «Energy Diagram» параметрлерін белгілеңіз.

Зерттеу сұрақтары:

  1. 1-сценарий (Серпімді):
    • Екі шардың массасын бірдей етіп қойыңыз (мысалы, m1=1кг, m2=1кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% (серпімді) етіңіз.
    • Симуляцияны іске қосыңыз. Соқтығыстан кейін шарлардың жылдамдығы қалай өзгереді? Импульс сақтала ма? Кинетикалық энергия сақтала ма?
    1-сценарийдің жауабы
    Соқтығыстан кейін 1-шар тоқтайды (немесе дерлік тоқтайды), ал 2-шар 1-шардың бастапқы жылдамдығымен қозғалады. Бұл — бірдей массадағы серпімді соқтығыстарға тән «жылдамдықтарды алмасу». Импульс сақталады. Кинетикалық энергия сақталады.
  2. 2-сценарий (Толық серпімсіз):
    • Массалар мен бастапқы жылдамдықтарды 1-сценарийдегідей алыңыз.
    • Серпімділікті 0% (толық серпімсіз — шарлар бірігіп кетеді) етіңіз.
    • Симуляцияны іске қосыңыз. Бірігіп кеткен массаның соңғы жылдамдығы қандай? Импульс сақтала ма? Кинетикалық энергия сақтала ма? Соңғы кинетикалық энергияны бастапқымен салыстырыңыз.
    2-сценарийдің жауабы
    Екі шар бірігіп, ортақ соңғы жылдамдықпен қозғалады. Бұл соңғы жылдамдық 1-шардың бастапқы жылдамдығының жартысына тең болады (егер массалар тең болса, v_final = u1/2). Импульс сақталады. Кинетикалық энергия сақталмайды; соңғы кинетикалық энергия едәуір азаяды (егер массалар тең, біреуі тыныштықта болса — бастапқы KE-нің жартысы).
  3. 3-сценарий (Әр түрлі масса, серпімді):
    • 1-шарды 2-шардан әлдеқайда ауыр етіңіз (мысалы, m1=2кг, m2=0.5кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% етіңіз.
    • Соқтығыстан кейін екі шардың қозғалысын сипаттаңыз.
    3-сценарийдің жауабы
    Ауыр 1-шар сол бағытта баяулап қозғалады. Жеңіл 2-шар 1-шардың бастапқы жылдамдығынан жоғары жылдамдықпен сол бағытта қозғалады. Импульс пен кинетикалық энергия сақталады.
  4. 4-сценарий (Әр түрлі масса, 1-шар жеңіл, серпімді):
    • 1-шарды 2-шардан әлдеқайда жеңіл етіңіз (мысалы, m1=0.5кг, m2=2кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% етіңіз.
    • Соқтығыстан кейін екі шардың қозғалысын сипаттаңыз.
    4-сценарийдің жауабы
    Жеңіл 1-шар кері бағытқа «секіріп» кетеді. Ауыр 2-шар бастапқы бағытта баяу қозғалады. Импульс пен кинетикалық энергия сақталады.

Нұсқаулар:

  1. Симуляциядан «Explore 1D» немесе «Advanced» қойындысын таңдаңыз.
  2. Серпімді және серпімсіз соқтығыстар үшін сценарийлер құрыңыз. Массаларды, бастапқы жылдамдықтарды және серпімділікті (0 — толық серпімсізден 1 — толық серпімдіге дейін) өзгерте аласыз.
  3. Соқтығысқа дейін және кейінгі импульс пен кинетикалық энергия мәндеріне назар аударыңыз. «Show Values» және «Energy Diagram» параметрлерін белгілеңіз.

Зерттеу сұрақтары:

  1. 1-сценарий (Серпімді):
    • Екі шардың массасын бірдей етіп қойыңыз (мысалы, m1=1кг, m2=1кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% (серпімді) етіңіз.
    • Симуляцияны іске қосыңыз. Соқтығыстан кейін шарлардың жылдамдығы қалай өзгереді? Импульс сақтала ма? Кинетикалық энергия сақтала ма?
    1-сценарийдің жауабы
    Соқтығыстан кейін 1-шар тоқтайды (немесе дерлік тоқтайды), ал 2-шар 1-шардың бастапқы жылдамдығымен қозғалады. Бұл — бірдей массадағы серпімді соқтығыстарға тән «жылдамдықтарды алмасу». Импульс сақталады. Кинетикалық энергия сақталады.
  2. 2-сценарий (Толық серпімсіз):
    • Массалар мен бастапқы жылдамдықтарды 1-сценарийдегідей алыңыз.
    • Серпімділікті 0% (толық серпімсіз — шарлар бірігіп кетеді) етіңіз.
    • Симуляцияны іске қосыңыз. Бірігіп кеткен массаның соңғы жылдамдығы қандай? Импульс сақтала ма? Кинетикалық энергия сақтала ма? Соңғы кинетикалық энергияны бастапқымен салыстырыңыз.
    2-сценарийдің жауабы
    Екі шар бірігіп, ортақ соңғы жылдамдықпен қозғалады. Бұл соңғы жылдамдық 1-шардың бастапқы жылдамдығының жартысына тең болады (егер массалар тең болса, v_final = u1/2). Импульс сақталады. Кинетикалық энергия сақталмайды; соңғы кинетикалық энергия едәуір азаяды (егер массалар тең, біреуі тыныштықта болса — бастапқы KE-нің жартысы).
  3. 3-сценарий (Әр түрлі масса, серпімді):
    • 1-шарды 2-шардан әлдеқайда ауыр етіңіз (мысалы, m1=2кг, m2=0.5кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% етіңіз.
    • Соқтығыстан кейін екі шардың қозғалысын сипаттаңыз.
    3-сценарийдің жауабы
    Ауыр 1-шар сол бағытта баяулап қозғалады. Жеңіл 2-шар 1-шардың бастапқы жылдамдығынан жоғары жылдамдықпен сол бағытта қозғалады. Импульс пен кинетикалық энергия сақталады.
  4. 4-сценарий (Әр түрлі масса, 1-шар жеңіл, серпімді):
    • 1-шарды 2-шардан әлдеқайда жеңіл етіңіз (мысалы, m1=0.5кг, m2=2кг).
    • 1-шарға бастапқы жылдамдық беріңіз (мысалы, 1 м/с), 2-шарға бастапқы жылдамдық 0 м/с.
    • Серпімділікті 100% етіңіз.
    • Соқтығыстан кейін екі шардың қозғалысын сипаттаңыз.
    4-сценарийдің жауабы
    Жеңіл 1-шар кері бағытқа «секіріп» кетеді. Ауыр 2-шар бастапқы бағытта баяу қозғалады. Импульс пен кинетикалық энергия сақталады.

 

✍️ Жеке жұмыс: Құрылымдалған сұрақтар
Келесі сұрақтарға жауап беріңіз. Есептеулер қажет болған жағдайда барлық аралық әрекеттерді көрсетіңіз.
<ol>
<li><strong>Талдау және есептеу:</strong> 2,0 кг ағаш блок үйкеліссіз бетте 5,0 м/с жылдамдықпен сырғанайды. 0,01 кг (10 г) оқ блокқа атылып, оған кіріп қалады. Блок пен оқ бірігіп 2,0 м/с жылдамдықпен қозғалады. а) Блоктың бастапқы импульсі мен оқтың бастапқы импульсін есептеңіз (оқтың бастапқы жылдамдығын табуыңыз керек). б) Соқтығысқа дейінгі жүйенің толық кинетикалық энергиясын есептеңіз. в) Соқтығыстан кейінгі жүйенің толық кинетикалық энергиясын есептеңіз. г) Бұл соқтығыс серпімді ме, әлде серпімсіз бе? Жауабыңызды сандық тұрғыдан негіздеңіз. Қанша энергия түрленді?
Жауап
m<sub>w</sub> = 2,0 кг (ағаш), u<sub>w</sub> = 5,0 м/с. m<sub>b</sub> = 0,01 кг (оқ), u<sub>b</sub> = оқтың бастапқы жылдамдығы. v<sub>f</sub> = 2,0 м/с (бірге қозғалыстың соңғы жылдамдығы). <strong>а) Бастапқы импульстер және оқтың бастапқы жылдамдығы:</strong> Бастапқы толық импульс = Соңғы толық импульс m<sub>w</sub>u<sub>w</sub> + m<sub>b</sub>u<sub>b</sub> = (m<sub>w</sub> + m<sub>b</sub>)v<sub>f</sub> (2,0 кг)(5,0 м/с) + (0,01 кг)u<sub>b</sub> = (2,0 кг + 0,01 кг)(2,0 м/с) 10,0 кг·м/с + 0,01u<sub>b</sub> = (2,01 кг)(2,0 м/с) 10,0 + 0,01u<sub>b</sub> = 4,02 0,01u<sub>b</sub> = 4,02 — 10,0 0,01u<sub>b</sub> = -5,98 u<sub>b</sub> = -5,98 / 0,01 = -598 м/с. Теріс таңба оқтың блок қозғалысына қарама-қарсы бағытта атылғанын көрсетеді. Егер соңғы жылдамдық блоктың бастапқы қозғалысымен бірдей бағытта болса, оқ артынан атылған, яғни жылдамдығын төмендеткен. <em>Түсіндіру: Оқ қозғалып келе жатқан блокқа артынан атылып кіріп, бірігіп қозғалады деп аламыз. Қарапайым тәсіл осы.</em> m<sub>w</sub>u<sub>w</sub> + m<sub>b</sub>u<sub>b</sub> = (m<sub>w</sub> + m<sub>b</sub>)v<sub>f</sub> (2,0 кг)(5,0 м/с) + (0,01 кг)u<sub>b</sub> = (2,01 кг)(2,0 м/с) 10 + 0,01u<sub>b</sub> = 4,02 0,01u<sub>b</sub> = 4,02 — 10 = -5,98 u<sub>b</sub> = -598 м/с. Демек, оқ блок қозғалысына қарсы бағытта атылған. Блоктың бастапқы импульсі: P<sub>w</sub> = m<sub>w</sub>u<sub>w</sub> = (2,0 кг)(5,0 м/с) = 10,0 кг·м/с. Оқтың бастапқы импульсі: P<sub>b</sub> = m<sub>b</sub>u<sub>b</sub> = (0,01 кг)(-598 м/с) = -5,98 кг·м/с. <strong>б) Бастапқы KE:</strong> KE<sub>бастапқы</sub> = <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>m<sub>w</sub>u<sub>w</sub><sup>2</sup> + <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>m<sub>b</sub>u<sub>b</sub><sup>2</sup> = <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>(2,0)(5,0)<sup>2</sup> + <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>(0,01)(-598)<sup>2</sup> = 25 Дж + 1788,02 Дж = 1813,02 Дж <strong>в) Соңғы KE:</strong> KE<sub>соңғы</sub> = <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>(2,01 кг)(2,0 м/с)<sup>2</sup> = <sup>1</sup>⁄<sub>2</sub>(2,01)(4) = 4,02 Дж <strong>г) Серпімді немесе серпімсіз бе?</strong> KE<sub>бастапқы</sub> (1813,02 Дж) ≠ KE<sub>соңғы</sub> (4,02 Дж), сондықтан бұл соқтығыс серпімсіз. Энергия түрлендіру: 1813,02 Дж — 4,02 Дж = 1809 Дж. Бұл энергия жылу, дыбыс және деформацияға жұмсалды.
</li>
<li><strong>Синтез және жобалау:</strong> Сіз жаңа типті картинг үшін қауіпсіздік бамперін жобалап жатырсыз. Картинг массасы 150 кг. Бампер соқтығыс кезінде энергияны сіңіруі керек. Осы бамперді жобалауда серпімсіз соқтығыстар принциптері қалай қолданылады? Бампердің энергияны сіңіруін барынша арттыру үшін қандай материалдық қасиеттер қажет? Неліктен апат кезінде бампердің серпімсіз соқтығысты қамтамасыз еткені серпімдіге қарағанда жақсы?
Жауап
<strong>Серпімсіз соқтығыстар принциптері:</strong> Бамперді соқтығысты барынша серпімсіз болатындай етіп жобалау керек. Яғни соқтығыс кезінде кинетикалық энергияның көп бөлігі басқа энергия түрлеріне (жылу, тұрақты деформация) айналуы керек, ал кинетикалық энергияның сақталуы (яғни картингтің қатты «секіруі») қажет емес. <strong>Материалдық қасиеттер:</strong> Бампер материалынан келесі қасиеттер талап етіледі: 1. <strong>Созылмалылық/икемділік:</strong> Материал сынбай, қатты деформациялануы керек. Бұл энергияны сіңіреді. 2. <strong>Жоғары ішкі демпфирлеу:</strong> Ішкі энергия жоғалтуы немесе гистерезисі жоғары материалдар механикалық энергияның көп бөлігін жылуға айналдырады. 3. <strong>Жақсы езілгіштік:</strong> Бақыланатын түрде мыжылатын/езілетін материалдар (автокөліктердегі «crumple zone» сияқты) көп энергия сіңіреді. 4. <strong>Төмен қалпына келу коэффициенті:</strong> Бұл соқтығыстың серпімсіздігіне тікелей байланысты. «Секіріп кетпейтін» материал жақсы. Мысал ретінде кейбір полимерлер, композиттер, арнайы металдар болуы мүмкін. <strong>Неліктен серпімсіздік жақсы:</strong> 1. <strong>Қайта серпілу азаяды:</strong> Серпімді соқтығыста картинг кедергіден бастапқы жылдамдығының көп бөлігін сақтап, қайта «секіреді». Бұл қауіпті. Серпімсіз соқтығыс бұған жол бермейді. 2. <strong>Энергия сіңіру:</strong> Бампердің негізгі мақсаты — энергияны сіңіріп, жүргізуші мен құрылымды қорғау. Деформация арқылы энергияны басқа түрлерге айналдырып, импульс өзгерісін ұзақ уақытқа созады, бұл күшті азайтады (FΔt = Δp). 3. <strong>Жарақаттың азаюы:</strong> Энергия сіңіру мен күшті азайту жүргізушінің үдеуін азайтады, жарақат қаупін төмендетеді. Яғни, серпімсіз бампер өзін «құрбан етіп», маңызды компоненттерді (жүргізуші мен шасси) қорғайды.
</li>
<li><strong>Сыни бағалау:</strong> Бір оқушы екі дене соқтығысып, толығымен тоқтаса, импульс сақталмайды дейді, себебі соңғы импульс нөл деп санайды. Осы пікірді сыни бағалаңыз. Бұл жағдай (екі дененің соқтығысып, екеуі де тоқтауы) импульстің сақталу заңына қайшы келмейтін қандай жағдайда болуы мүмкін? Мұндай жағдайда кинетикалық энергия туралы не айтуға болады?
Жауап
Студенттің «соңғы импульс нөл болғандықтан импульс сақталмайды» деген пікірі қате. Импульстің сақталу заңы бойынша <em>жүйенің толық</em> импульсі тұрақты болуы керек. Егер жүйенің бастапқы толық импульсі нөл болса, соңғы толық импульстің нөл болуы сақталу заңына қайшы емес. <strong>Сәйкестік шарты:</strong> Бұл жағдай (екі дене соқтығысып, екеуі де тоқтайды, яғни v<sub>1_соңғы</sub> = 0 және v<sub>2_соңғы</sub> = 0) импульстің сақталу заңына сәйкес болуы үшін <em>жүйенің бастапқы толық импульсі де нөл болуы керек</em>. Бастапқы толық импульс = m<sub>1</sub>u<sub>1</sub> + m<sub>2</sub>u<sub>2</sub>. Соңғы толық импульс = 0. Импульстің сақталуы үшін: m<sub>1</sub>u<sub>1</sub> + m<sub>2</sub>u<sub>2</sub> = 0. Бұл екі дененің импульстері модулі бойынша тең, бағыты қарама-қарсы болған жағдайда орындалады. Мысалы:
<ul>
<li>1-дене (массасы m<sub>1</sub>) оңға u<sub>1</sub> жылдамдықпен қозғалады.</li>
<li>2-дене (массасы m<sub>2</sub>) солға u<sub>2</sub> жылдамдықпен қозғалады.</li>
<li>Егер m<sub>1</sub>u<sub>1</sub> = -m<sub>2</sub>u<sub>2</sub> болса (импульстері тең және қарама-қарсы), онда бастапқы толық импульс нөлге тең.</li>
</ul>
</li>
</ol>
[/su_box]
✍️ Жеке жұмыс: Құрылымдалған сұрақтар
Келесі сұрақтарға жауап беріңіз. Есептеулер қажет болған жағдайда барлық аралық әрекеттерді көрсетіңіз.

  1. Талдау және есептеу: 2,0 кг ағаш блок үйкеліссіз бетте 5,0 м/с жылдамдықпен сырғанайды. 0,01 кг (10 г) оқ блокқа атылып, оған кіріп қалады. Блок пен оқ бірігіп 2,0 м/с жылдамдықпен қозғалады. а) Блоктың бастапқы импульсі мен оқтың бастапқы импульсін есептеңіз (оқтың бастапқы жылдамдығын табуыңыз керек). б) Соқтығысқа дейінгі жүйенің толық кинетикалық энергиясын есептеңіз. в) Соқтығыстан кейінгі жүйенің толық кинетикалық энергиясын есептеңіз. г) Бұл соқтығыс серпімді ме, әлде серпімсіз бе? Жауабыңызды сандық тұрғыдан негіздеңіз. Қанша энергия түрленді?
    Жауап
    mw = 2,0 кг (ағаш), uw = 5,0 м/с. mb = 0,01 кг (оқ), ub = оқтың бастапқы жылдамдығы. vf = 2,0 м/с (бірге қозғалыстың соңғы жылдамдығы). а) Бастапқы импульстер және оқтың бастапқы жылдамдығы: Бастапқы толық импульс = Соңғы толық импульс mwuw + mbub = (mw + mb)vf (2,0 кг)(5,0 м/с) + (0,01 кг)ub = (2,0 кг + 0,01 кг)(2,0 м/с) 10,0 кг·м/с + 0,01ub = (2,01 кг)(2,0 м/с) 10,0 + 0,01ub = 4,02 0,01ub = 4,02 — 10,0 0,01ub = -5,98 ub = -5,98 / 0,01 = -598 м/с. Теріс таңба оқтың блок қозғалысына қарама-қарсы бағытта атылғанын көрсетеді. Егер соңғы жылдамдық блоктың бастапқы қозғалысымен бірдей бағытта болса, оқ артынан атылған, яғни жылдамдығын төмендеткен. Түсіндіру: Оқ қозғалып келе жатқан блокқа артынан атылып кіріп, бірігіп қозғалады деп аламыз. Қарапайым тәсіл осы. mwuw + mbub = (mw + mb)vf (2,0 кг)(5,0 м/с) + (0,01 кг)ub = (2,01 кг)(2,0 м/с) 10 + 0,01ub = 4,02 0,01ub = 4,02 — 10 = -5,98 ub = -598 м/с. Демек, оқ блок қозғалысына қарсы бағытта атылған. Блоктың бастапқы импульсі: Pw = mwuw = (2,0 кг)(5,0 м/с) = 10,0 кг·м/с. Оқтың бастапқы импульсі: Pb = mbub = (0,01 кг)(-598 м/с) = -5,98 кг·м/с. б) Бастапқы KE: KEбастапқы = 12mwuw2 + 12mbub2 = 12(2,0)(5,0)2 + 12(0,01)(-598)2 = 25 Дж + 1788,02 Дж = 1813,02 Дж в) Соңғы KE: KEсоңғы = 12(2,01 кг)(2,0 м/с)2 = 12(2,01)(4) = 4,02 Дж г) Серпімді немесе серпімсіз бе? KEбастапқы (1813,02 Дж) ≠ KEсоңғы (4,02 Дж), сондықтан бұл соқтығыс серпімсіз. Энергия түрлендіру: 1813,02 Дж — 4,02 Дж = 1809 Дж. Бұл энергия жылу, дыбыс және деформацияға жұмсалды.
  2. Синтез және жобалау: Сіз жаңа типті картинг үшін қауіпсіздік бамперін жобалап жатырсыз. Картинг массасы 150 кг. Бампер соқтығыс кезінде энергияны сіңіруі керек. Осы бамперді жобалауда серпімсіз соқтығыстар принциптері қалай қолданылады? Бампердің энергияны сіңіруін барынша арттыру үшін қандай материалдық қасиеттер қажет? Неліктен апат кезінде бампердің серпімсіз соқтығысты қамтамасыз еткені серпімдіге қарағанда жақсы?
    Жауап
    Серпімсіз соқтығыстар принциптері: Бамперді соқтығысты барынша серпімсіз болатындай етіп жобалау керек. Яғни соқтығыс кезінде кинетикалық энергияның көп бөлігі басқа энергия түрлеріне (жылу, тұрақты деформация) айналуы керек, ал кинетикалық энергияның сақталуы (яғни картингтің қатты «секіруі») қажет емес. Материалдық қасиеттер: Бампер материалынан келесі қасиеттер талап етіледі: 1. Созылмалылық/икемділік: Материал сынбай, қатты деформациялануы керек. Бұл энергияны сіңіреді. 2. Жоғары ішкі демпфирлеу: Ішкі энергия жоғалтуы немесе гистерезисі жоғары материалдар механикалық энергияның көп бөлігін жылуға айналдырады. 3. Жақсы езілгіштік: Бақыланатын түрде мыжылатын/езілетін материалдар (автокөліктердегі «crumple zone» сияқты) көп энергия сіңіреді. 4. Төмен қалпына келу коэффициенті: Бұл соқтығыстың серпімсіздігіне тікелей байланысты. «Секіріп кетпейтін» материал жақсы. Мысал ретінде кейбір полимерлер, композиттер, арнайы металдар болуы мүмкін. Неліктен серпімсіздік жақсы: 1. Қайта серпілу азаяды: Серпімді соқтығыста картинг кедергіден бастапқы жылдамдығының көп бөлігін сақтап, қайта «секіреді». Бұл қауіпті. Серпімсіз соқтығыс бұған жол бермейді. 2. Энергия сіңіру: Бампердің негізгі мақсаты — энергияны сіңіріп, жүргізуші мен құрылымды қорғау. Деформация арқылы энергияны басқа түрлерге айналдырып, импульс өзгерісін ұзақ уақытқа созады, бұл күшті азайтады (FΔt = Δp). 3. Жарақаттың азаюы: Энергия сіңіру мен күшті азайту жүргізушінің үдеуін азайтады, жарақат қаупін төмендетеді. Яғни, серпімсіз бампер өзін «құрбан етіп», маңызды компоненттерді (жүргізуші мен шасси) қорғайды.
  3. Сыни бағалау: Бір оқушы екі дене соқтығысып, толығымен тоқтаса, импульс сақталмайды дейді, себебі соңғы импульс нөл деп санайды. Осы пікірді сыни бағалаңыз. Бұл жағдай (екі дененің соқтығысып, екеуі де тоқтауы) импульстің сақталу заңына қайшы келмейтін қандай жағдайда болуы мүмкін? Мұндай жағдайда кинетикалық энергия туралы не айтуға болады?
    Жауап
    Студенттің «соңғы импульс нөл болғандықтан импульс сақталмайды» деген пікірі қате. Импульстің сақталу заңы бойынша жүйенің толық импульсі тұрақты болуы керек. Егер жүйенің бастапқы толық импульсі нөл болса, соңғы толық импульстің нөл болуы сақталу заңына қайшы емес. Сәйкестік шарты: Бұл жағдай (екі дене соқтығысып, екеуі де тоқтайды, яғни v1_соңғы = 0 және v2_соңғы = 0) импульстің сақталу заңына сәйкес болуы үшін жүйенің бастапқы толық импульсі де нөл болуы керек. Бастапқы толық импульс = m1u1 + m2u2. Соңғы толық импульс = 0. Импульстің сақталуы үшін: m1u1 + m2u2 = 0. Бұл екі дененің импульстері модулі бойынша тең, бағыты қарама-қарсы болған жағдайда орындалады. Мысалы:
    • 1-дене (массасы m1) оңға u1 жылдамдықпен қозғалады.
    • 2-дене (массасы m2) солға u2 жылдамдықпен қозғалады.
    • Егер m1u1 = -m2u2 болса (импульстері тең және қарама-қарсы), онда бастапқы толық импульс нөлге тең.